SemiStuntare
-
- Inlägg: 303
- Blev medlem: 07 mar 2021, 11:41
Re: SemiStuntare
Har nu beställt lättvikts hjul vilket kommer spara ytterligare 35g. Framför TP. Så motorn måste framåt lite till.....
-
- Inlägg: 303
- Blev medlem: 07 mar 2021, 11:41
Re: SemiStuntare
Mätte, vägde och räknade ut att Aluminiumtejpen jag fäst flaps och höjdroder väger 25g. Åtminstone 20g av dessa kan sparas om jag istället limmar fast dem.
Och dessa 20g sitter bakom tyngdpunkten - så då kan motorn flyttas bak lite igen (och därmed fås ett kortare nosmoment och det snurrande propeller-gyrot blir lättare att flytta vilket borde ge en vändbarare kärra.
Komplext detta häringa....
Och dessa 20g sitter bakom tyngdpunkten - så då kan motorn flyttas bak lite igen (och därmed fås ett kortare nosmoment och det snurrande propeller-gyrot blir lättare att flytta vilket borde ge en vändbarare kärra.
Komplext detta häringa....
-
- Inlägg: 303
- Blev medlem: 07 mar 2021, 11:41
Re: SemiStuntare
Förlängde nosen något så fler hål för motorn kunde borras framåt. Monterade motorn ett hack framåt. TP hamnade då på 25%. Planflykt nu stadig. Men motorn rusar.
-
- Inlägg: 303
- Blev medlem: 07 mar 2021, 11:41
Re: SemiStuntare
Flyttade fram motorn ytterligare ett hack. TP nu 24%. Utgång ur wingovern och trekantslooping superstadiga. Känndes som förr i tiden. Ingen försämring av "hörnradier" kunde märkas. Här skall nog TP ligga.
Men motorn går inte stadigt.
Men motorn går inte stadigt.
-
- Inlägg: 303
- Blev medlem: 07 mar 2021, 11:41
Re: SemiStuntare
Dags att kolla om återmontage av originalljuddämparen får motor gången bättre. Den är tyngre så motorn får återigen flyttas bakåt men då till ett läge som igen ger TP 24% som verkade bäst. Provflygning i morgon.
-
- Inlägg: 303
- Blev medlem: 07 mar 2021, 11:41
Re: SemiStuntare
Återmontage av originalljuddämparen, nu med motorn i mittenhålen för TP 24%. Nu gick motorn bra igen!
Mätte utloppsarean ur bägge ljuddämparna.
OS original 28mm2 (1x6mm)
Brodak 54mm2 (12x2,4mm)
Där är nog svaret varför Brodakdämparen ger lägre tryck till tanken.
Skall plugga hälften av hålen i Brodakdämparen med popnit och prova en gång till.
Försökte justera skillnaden i känslighet mellan höjd och dyk utan bra resultat. Får invänta nytt justerbart handtag.
Tog bort förlängningen av höjdrodret för att minska känsligheten överlag så länge. Utslagen räcker då bra för alla runda manövrar men trekanten får offra sina hörn något.
Till nästa gång skall nya linor 18m provas (flyger m 16m nu). Och den pluggade Brodakdämparen. Samt förhoppningsvis de superlätta hjulen.
Mätte utloppsarean ur bägge ljuddämparna.
OS original 28mm2 (1x6mm)
Brodak 54mm2 (12x2,4mm)
Där är nog svaret varför Brodakdämparen ger lägre tryck till tanken.
Skall plugga hälften av hålen i Brodakdämparen med popnit och prova en gång till.
Försökte justera skillnaden i känslighet mellan höjd och dyk utan bra resultat. Får invänta nytt justerbart handtag.
Tog bort förlängningen av höjdrodret för att minska känsligheten överlag så länge. Utslagen räcker då bra för alla runda manövrar men trekanten får offra sina hörn något.
Till nästa gång skall nya linor 18m provas (flyger m 16m nu). Och den pluggade Brodakdämparen. Samt förhoppningsvis de superlätta hjulen.
- Michael Palm
- Inlägg: 1181
- Blev medlem: 07 jan 2015, 00:00
- Ort: Lindome
Re: SemiStuntare
Jag är imponerad av din målmedvetenhet. Du kommer bli svår konkurrent i F2B igen om du fortsätter
Jag förlorar aldrig, antingen vinner jag, eller så lär jag mig!
-
- Inlägg: 303
- Blev medlem: 07 mar 2021, 11:41
Re: SemiStuntare
Tack Michael!
Men numer siktar jag ej på att bli världsmästare Gillar mer att utveckla och förbättra. Förstå - Och nå mål.
Tåget har nog gått för en världsmästartitel
Men det är kul att gå ner till modellflygfältet, det är nära, jag hör när nån är där hemifrån.
Det är en lätthanterlig sport som kan utövas mycket i garaget.
Nära enkelt och intressant.
OCH - inte minst - Återför massor av minnen!
Mvh - Rasmus
Men numer siktar jag ej på att bli världsmästare Gillar mer att utveckla och förbättra. Förstå - Och nå mål.
Tåget har nog gått för en världsmästartitel
Men det är kul att gå ner till modellflygfältet, det är nära, jag hör när nån är där hemifrån.
Det är en lätthanterlig sport som kan utövas mycket i garaget.
Nära enkelt och intressant.
OCH - inte minst - Återför massor av minnen!
Mvh - Rasmus
-
- Inlägg: 303
- Blev medlem: 07 mar 2021, 11:41
Re: SemiStuntare
Tog bort utåtriktningen av motorn. Märkte ingen skillnad.
Återmonterade lilla ljuddämparen med nästan hälften av hålen pluggade. Med gängade hål och pluggskruv är den nu justerbar. Nu kom ljuddämpartrycket till tanken tillbaka! Nu när utloppsarean är lika som originaldämparen.
Sedan gäckade en alltmer av skräp igensatt bränslenål mig ett flertal flygningar. Lyckades rensa tillslut.
Ville prova att höja varvtalet. Har flugit med 10x6 som förr i tiden. Men har läst att de nya motorerna gärna vill gå på lite högre varvtal. Monterade på en 9x6 i 2 flygningar. Lite bättre faktiskt. Sen en 9x4. Blev superhärlig stunt-gång på den senare men kärran flög för långsamt med dålig linspänning. Men rätt väg att gå. Behöver leta rätt på en 10x4.
Sista flygningen med originaldämparen för att testa TP ytterligare längre fram. Planflykt även inverterat och utgångar blev ännu bättre! Superstabilt. Här skall nog TP ligga. Och sen öka på höjdrodrets yta igen istället.
TP nu på 21,5%
-
- Inlägg: 303
- Blev medlem: 07 mar 2021, 11:41
Re: SemiStuntare
Linspänning i åttan över huvudet.
Vilka parametrar påverkar mest?
Vikt? Fart? Sidroder? Utledare? Annat?
Vem vet?
Mvh Rasmus
Vilka parametrar påverkar mest?
Vikt? Fart? Sidroder? Utledare? Annat?
Vem vet?
Mvh Rasmus