SemiStuntare

Allmänna diskussioner.
Johan Rasmussen
Inlägg: 303
Blev medlem: 07 mar 2021, 11:41

Re: SemiStuntare

Inlägg av Johan Rasmussen »

Har nu beställt lättvikts hjul vilket kommer spara ytterligare 35g. Framför TP. Så motorn måste framåt lite till.....
Johan Rasmussen
Inlägg: 303
Blev medlem: 07 mar 2021, 11:41

Re: SemiStuntare

Inlägg av Johan Rasmussen »

Mätte, vägde och räknade ut att Aluminiumtejpen jag fäst flaps och höjdroder väger 25g. Åtminstone 20g av dessa kan sparas om jag istället limmar fast dem.
Och dessa 20g sitter bakom tyngdpunkten - så då kan motorn flyttas bak lite igen (och därmed fås ett kortare nosmoment och det snurrande propeller-gyrot blir lättare att flytta vilket borde ge en vändbarare kärra.
Komplext detta häringa....
Johan Rasmussen
Inlägg: 303
Blev medlem: 07 mar 2021, 11:41

Re: SemiStuntare

Inlägg av Johan Rasmussen »

Förlängde nosen något så fler hål för motorn kunde borras framåt. Monterade motorn ett hack framåt. TP hamnade då på 25%. Planflykt nu stadig. Men motorn rusar.
IMG_20220831_191409_7_copy_431x242.jpg
IMG_20220831_191409_7_copy_431x242.jpg (99.54 KiB) Visad 4929 gånger
Johan Rasmussen
Inlägg: 303
Blev medlem: 07 mar 2021, 11:41

Re: SemiStuntare

Inlägg av Johan Rasmussen »

Flyttade fram motorn ytterligare ett hack. TP nu 24%. Utgång ur wingovern och trekantslooping superstadiga. Känndes som förr i tiden. Ingen försämring av "hörnradier" kunde märkas. Här skall nog TP ligga.
Men motorn går inte stadigt.
IMG_20220831_201316_2_copy_253x450.jpg
IMG_20220831_201316_2_copy_253x450.jpg (98.82 KiB) Visad 4928 gånger
Johan Rasmussen
Inlägg: 303
Blev medlem: 07 mar 2021, 11:41

Re: SemiStuntare

Inlägg av Johan Rasmussen »

Dags att kolla om återmontage av originalljuddämparen får motor gången bättre. Den är tyngre så motorn får återigen flyttas bakåt men då till ett läge som igen ger TP 24% som verkade bäst. Provflygning i morgon.
Johan Rasmussen
Inlägg: 303
Blev medlem: 07 mar 2021, 11:41

Re: SemiStuntare

Inlägg av Johan Rasmussen »

Återmontage av originalljuddämparen, nu med motorn i mittenhålen för TP 24%. Nu gick motorn bra igen!
Mätte utloppsarean ur bägge ljuddämparna.
OS original 28mm2 (1x6mm)
Brodak 54mm2 (12x2,4mm)
Där är nog svaret varför Brodakdämparen ger lägre tryck till tanken.
Skall plugga hälften av hålen i Brodakdämparen med popnit och prova en gång till.
Försökte justera skillnaden i känslighet mellan höjd och dyk utan bra resultat. Får invänta nytt justerbart handtag.
Tog bort förlängningen av höjdrodret för att minska känsligheten överlag så länge. Utslagen räcker då bra för alla runda manövrar men trekanten får offra sina hörn något.
Till nästa gång skall nya linor 18m provas (flyger m 16m nu). Och den pluggade Brodakdämparen. Samt förhoppningsvis de superlätta hjulen.
Användarens profilbild
Michael Palm
Inlägg: 1181
Blev medlem: 07 jan 2015, 00:00
Ort: Lindome

Re: SemiStuntare

Inlägg av Michael Palm »

Jag är imponerad av din målmedvetenhet. Du kommer bli svår konkurrent i F2B igen om du fortsätter🙂
Jag förlorar aldrig, antingen vinner jag, eller så lär jag mig!
Johan Rasmussen
Inlägg: 303
Blev medlem: 07 mar 2021, 11:41

Re: SemiStuntare

Inlägg av Johan Rasmussen »

Tack Michael!
Men numer siktar jag ej på att bli världsmästare :) Gillar mer att utveckla och förbättra. Förstå - Och nå mål.
Tåget har nog gått för en världsmästartitel :)
Men det är kul att gå ner till modellflygfältet, det är nära, jag hör när nån är där hemifrån.
Det är en lätthanterlig sport som kan utövas mycket i garaget.
Nära enkelt och intressant.
OCH - inte minst - Återför massor av minnen!
Mvh - Rasmus
Johan Rasmussen
Inlägg: 303
Blev medlem: 07 mar 2021, 11:41

Re: SemiStuntare

Inlägg av Johan Rasmussen »

IMG_20220902_153650_8_copy_476x268.jpg
IMG_20220902_153650_8_copy_476x268.jpg (99.94 KiB) Visad 4847 gånger
Dagens provflygning.
Tog bort utåtriktningen av motorn. Märkte ingen skillnad.
Återmonterade lilla ljuddämparen med nästan hälften av hålen pluggade. Med gängade hål och pluggskruv är den nu justerbar. Nu kom ljuddämpartrycket till tanken tillbaka! Nu när utloppsarean är lika som originaldämparen.
Sedan gäckade en alltmer av skräp igensatt bränslenål mig ett flertal flygningar. Lyckades rensa tillslut.
Ville prova att höja varvtalet. Har flugit med 10x6 som förr i tiden. Men har läst att de nya motorerna gärna vill gå på lite högre varvtal. Monterade på en 9x6 i 2 flygningar. Lite bättre faktiskt. Sen en 9x4. Blev superhärlig stunt-gång på den senare men kärran flög för långsamt med dålig linspänning. Men rätt väg att gå. Behöver leta rätt på en 10x4.
Sista flygningen med originaldämparen för att testa TP ytterligare längre fram. Planflykt även inverterat och utgångar blev ännu bättre! Superstabilt. Här skall nog TP ligga. Och sen öka på höjdrodrets yta igen istället.
TP nu på 21,5%
Johan Rasmussen
Inlägg: 303
Blev medlem: 07 mar 2021, 11:41

Re: SemiStuntare

Inlägg av Johan Rasmussen »

Linspänning i åttan över huvudet.
Vilka parametrar påverkar mest?
Vikt? Fart? Sidroder? Utledare? Annat?
Vem vet?
Mvh Rasmus
Skriv svar