Thunder Gazer och Max Bee i en skön combo
Re: Thunder Gazer och Max Bee i en skön combo
Byggrapport måndag, 1 maj
Regnet har öst ner hela dagen här i Karlstad så för min del blev det därför mycket gjort i mitt hobbyrum. Tanken justerades i min Gieseke Nobler i ett försök att få motorn att gå jämnare i loop och bunt. Jag pitchade också om en 3-bladig propeller inför flygpremiären med min Thunder Gazer.
För ett par dagar sedan fick nospartiet på min Nitro Max ett par lager glasfiberförstärkning för att bättre stå emot allmänt slitage och vibrationer från motorn. Väven limmades fast med Finishing Resin som förtunnats lite med metanol. Idag har glasfiberväven och övriga delar av kroppen slipats och några ojämnheter har spacklats.
Modellen är nu uppe i 980 gram. Kvar är att lacka kroppen med några lager dope samt klä den med SIGs Silkspan. Jag kommer också att spreja den med Hagmans Stålplast på några ställen.
Regnet har öst ner hela dagen här i Karlstad så för min del blev det därför mycket gjort i mitt hobbyrum. Tanken justerades i min Gieseke Nobler i ett försök att få motorn att gå jämnare i loop och bunt. Jag pitchade också om en 3-bladig propeller inför flygpremiären med min Thunder Gazer.
För ett par dagar sedan fick nospartiet på min Nitro Max ett par lager glasfiberförstärkning för att bättre stå emot allmänt slitage och vibrationer från motorn. Väven limmades fast med Finishing Resin som förtunnats lite med metanol. Idag har glasfiberväven och övriga delar av kroppen slipats och några ojämnheter har spacklats.
Modellen är nu uppe i 980 gram. Kvar är att lacka kroppen med några lager dope samt klä den med SIGs Silkspan. Jag kommer också att spreja den med Hagmans Stålplast på några ställen.
Re: Thunder Gazer och Max Bee i en skön combo
Byggrapport måndag, 8 maj
Värmen och det fina vädret är tillbaka här i Karlstad! Det har gjort det möjligt att stå utomhus och arbeta på modellen. Skönt nu när det har varit mycket lacknings- och sliparbete på kroppen. Det är svårt att undvika att det blir några skavanker och repor här och där när modellen hanteras så jag har använt Polyfilla lättviktsspackel på några ställen också. Det är väldigt lätt och torkar snabbt utan att sjunka in.
Jag har gjort klart stötstången till Rabe-rodret under helgen. Jag har använt de mått som Lars Roos gav mig förra året när det gäller fästpunkternas placering och hornets storlek så rodret fungerade direkt när stötstången var på plats. Rätt utslag på rodret kommer jag senare få ställa in när jag börjar flyga.
Värmen och det fina vädret är tillbaka här i Karlstad! Det har gjort det möjligt att stå utomhus och arbeta på modellen. Skönt nu när det har varit mycket lacknings- och sliparbete på kroppen. Det är svårt att undvika att det blir några skavanker och repor här och där när modellen hanteras så jag har använt Polyfilla lättviktsspackel på några ställen också. Det är väldigt lätt och torkar snabbt utan att sjunka in.
Jag har gjort klart stötstången till Rabe-rodret under helgen. Jag har använt de mått som Lars Roos gav mig förra året när det gäller fästpunkternas placering och hornets storlek så rodret fungerade direkt när stötstången var på plats. Rätt utslag på rodret kommer jag senare få ställa in när jag börjar flyga.
Re: Thunder Gazer och Max Bee i en skön combo
Byggrapport söndag 28 maj, Mors Dag!
Flyg- och tävlingssäsongen är i full gång. Karlskoga World Cup klarades av förra helgen och den här helgen har många varit i Herning och tävlat. Dock inte jag som stannade hemma för att istället gå på kusin- och släktträff på min mors sida. Allt detta betyder förstås att mitt byggprojekt fått stå tillbaka lite. Trots allt har jag gjort ett ryck med modellen då och då. Kroppen har klätts med SIG Silkspan. Tyvärr verkar SIG ha slutat sälja Silkspan men jag hade turen att komma över Erling Linnés restlager för ett tag sedan. Jag använde Randolph Butyrate dope för att fästa klädseln och penslade sedan 3-4 lager varav ett lager var med Randy Smith's porfyllare blandat i lacken. Det blev en hel del överlappande skarvar som krävde mycket slipning för att få bort. Efter slipning av lacken sprejades kroppen med Hagmans Stålplast i ett försök att få bort de sista ojämnheterna. Kvällen har ägnats åt att slipa bort så mycket som möjligt av primern. Kunde konstatera att några ställen kräver mer av Stålplasten så det kommer att bli mer slipning i veckan.
Målningsschemat är bestämt och det är snart dags att beställa schabloner till målningsarbetet. Först ska modellen dock grundmålas med vit färg.
Flyg- och tävlingssäsongen är i full gång. Karlskoga World Cup klarades av förra helgen och den här helgen har många varit i Herning och tävlat. Dock inte jag som stannade hemma för att istället gå på kusin- och släktträff på min mors sida. Allt detta betyder förstås att mitt byggprojekt fått stå tillbaka lite. Trots allt har jag gjort ett ryck med modellen då och då. Kroppen har klätts med SIG Silkspan. Tyvärr verkar SIG ha slutat sälja Silkspan men jag hade turen att komma över Erling Linnés restlager för ett tag sedan. Jag använde Randolph Butyrate dope för att fästa klädseln och penslade sedan 3-4 lager varav ett lager var med Randy Smith's porfyllare blandat i lacken. Det blev en hel del överlappande skarvar som krävde mycket slipning för att få bort. Efter slipning av lacken sprejades kroppen med Hagmans Stålplast i ett försök att få bort de sista ojämnheterna. Kvällen har ägnats åt att slipa bort så mycket som möjligt av primern. Kunde konstatera att några ställen kräver mer av Stålplasten så det kommer att bli mer slipning i veckan.
Målningsschemat är bestämt och det är snart dags att beställa schabloner till målningsarbetet. Först ska modellen dock grundmålas med vit färg.
Re: Thunder Gazer och Max Bee i en skön combo
Här kommer lite bilder från finisharbetet på modellen.
Re: Thunder Gazer och Max Bee i en skön combo
Lite mer bilder från målningsarbetet.
Re: Thunder Gazer och Max Bee i en skön combo
Har inte bestämt mig ännu om jag ska spreja 2K-klarlack på de utsatta ställena. Just nu väger modellen 1180 gram. "Hårdvaran" väger ca 600 gram och sedan tillkommer trimviker och lite spökvikt men jag bör klara 1850gram hoppas jag.
- Streamerhook
- Inlägg: 2554
- Blev medlem: 10 feb 2015, 18:18
Re: Thunder Gazer och Max Bee i en skön combo
Otroligt fint jobb, Niklas!
När kommer Du förbi och målar objekten i mitt hobbyrum?
När kommer Du förbi och målar objekten i mitt hobbyrum?
-
- Inlägg: 30
- Blev medlem: 13 mar 2017, 09:26
Re: Thunder Gazer och Max Bee i en skön combo
Verkligen snygg målning, Niklas.
Jag gillar färgkombinationen!
Jag gillar färgkombinationen!
Re: Thunder Gazer och Max Bee i en skön combo
Tack Ingemar och Stefan för era trevliga omdömen!
Idag har jag stoppat i motor, pipa, tank och tippvikt för att se vad den slutliga vikten hamnade på. Vågen stannade vid 1760 gram vilket var bättre än jag vågade tro. Jag har inte kontrollerat tyngdpunkten ännu så det kan naturligtvis förändras framöver.
Idag har jag stoppat i motor, pipa, tank och tippvikt för att se vad den slutliga vikten hamnade på. Vågen stannade vid 1760 gram vilket var bättre än jag vågade tro. Jag har inte kontrollerat tyngdpunkten ännu så det kan naturligtvis förändras framöver.
- Bilagor
-
- Med allt monterat slutade vikten på 1760g. Min klart lättaste modell hittills.
- Nu med monterad hardware och tippvikt.jpg (337.65 KiB) Visad 2153 gånger
Senast redigerad av Niklas_L den 08 okt 2023, 13:19, redigerad totalt 1 gånger.
-
- Inlägg: 100
- Blev medlem: 10 feb 2015, 11:52
- Ort: Stockholm, Tyresö
Re: Thunder Gazer och Max Bee i en skön combo
Oj,oj, oj va snygg!