Lina Nr 2 2023
Re: Lina Nr 2 2023
Apropå Kawasaki Ki-61 Tony - den borde jag ha kunnat lista ut.
Den stuntmodellen har man ju faktiskt sett några gånger på bild.
Jag har alltid tyckt att namnet Tony känns så ojapanskt.
Den stuntmodellen har man ju faktiskt sett några gånger på bild.
Jag har alltid tyckt att namnet Tony känns så ojapanskt.
- Bilagor
-
- Kawasaki Tony.jpg (167.28 KiB) Visad 1901 gånger
Re: Lina Nr 2 2023
Tony är den amerikanska benämningen. Hien hette den på japanska.....
- Streamerhook
- Inlägg: 2674
- Blev medlem: 10 feb 2015, 18:18
Re: Lina Nr 2 2023
Är Ni redo för fråga 9? Här kommer den:
. .
När kom tryckdräkten för piloter?
1. 1928
X. 1934
2. 1940
. .
När kom tryckdräkten för piloter?
1. 1928
X. 1934
2. 1940
Re: Lina Nr 2 2023
Det borde rimligtvis ha varit 1940.
- Streamerhook
- Inlägg: 2674
- Blev medlem: 10 feb 2015, 18:18
Re: Lina Nr 2 2023
Finns det fler förslag eller tror vi att Niklas är rätt ute?
Re: Lina Nr 2 2023
Hittade detta på nätet:
"...som amerikanaren Wiley Post 1933 soloflög runt jorden i sju dagar. Dessutom, iklädd en egen designad tryckdräkt, tog han Winnie Mae upp till 12.000 meters höjd, och flög i jetstreamen då ansenliga 547 km/h...!"
Om detta skedde 1933 måste det ha funnits tryckdräkt före 1934 varför 1928 bör vara rätt svar. Men jag har haft fel förr!
God Jul på Er!
/Erik
"...som amerikanaren Wiley Post 1933 soloflög runt jorden i sju dagar. Dessutom, iklädd en egen designad tryckdräkt, tog han Winnie Mae upp till 12.000 meters höjd, och flög i jetstreamen då ansenliga 547 km/h...!"
Om detta skedde 1933 måste det ha funnits tryckdräkt före 1934 varför 1928 bör vara rätt svar. Men jag har haft fel förr!
God Jul på Er!
/Erik
- Streamerhook
- Inlägg: 2674
- Blev medlem: 10 feb 2015, 18:18
Re: Lina Nr 2 2023
Då har vi bara det rätta alternativet kvar..... 1934. Det fanns tryckdräkter innan 1934 men som Ni kan läsa nedan kom den första praktiskt användbara dräkten 1934. Även om gossen på bilden mer ser ut som en dykare .....
Re: Lina Nr 2 2023
Jag misstolkade nog frågan och tänkte på den dräkt som används för att minska påverkan av G-krafter.
-
- Inlägg: 100
- Blev medlem: 10 feb 2015, 11:52
- Ort: Stockholm, Tyresö
Re: Lina Nr 2 2023
Ska du bråka med mig nu också? Vi är väl i samma lag, du å jag..göran-olsson skrev: ↑14 dec 2023, 21:28Men frågan är fel ställd, då stål och rostfritt ju har i stort sett samma elasticitetsmodul, c:a 200 GPa! Vissa sorters rostfritt har t.o.m. något högre e-modul c.a 220 GPa (dvs. mindre fjädrande). Däremot har rostfritt betydligt lägre brottgräns än stål i form av pianotråd. En sak man också hör ibland är att härdning skulle öka e-modulen, men detta är helt fel. Men det lokala undantaget för naturlagarna som ibland verkar råda i Västsverige kanske gör sig gällande här??Streamerhook skrev: ↑13 dec 2023, 16:29
Vill man ha lite mindre fjädrande stuntlinor väljer den kräsne stållinor istället för rostfria dito.
Vad är den tekniska benämningen på den egenskap som styr linornas fjädring?
1- Sträckgräns
X- Töjning
2- Elasticitetsmodul
Inte är väl frågan felställd heller. Må vara att det finns rostfria specialkvaliteter som har högre E-modul än stål men upplever man att stållinor känns stummare än rostfria dito(av samma dimension) är en av orsakerna den högre E-modulen.
Skillnaden mellan "normalt" rostfritt och stål är ca: 10% och det känns när man flyger. Kanske spelar också antalet kardeler och tvinning roll men däri har jag föga insikt.
- göran-olsson
- Inlägg: 111
- Blev medlem: 30 jan 2018, 18:50
- Ort: Täby
- Kontakt:
Re: Lina Nr 2 2023
Nu blev jag upplyst efteråt att den jag bråkade med var Herrn! Hade jag vetat hade jag givetvis lagt in en artig formulering (en liten) och en nypa vördnad! Jag ansluter mig till att tvinningen kan ha stor betydelse.Lelle Nord skrev: ↑20 dec 2023, 13:02
Ska du bråka med mig nu också? Vi är väl i samma lag, du å jag..
Inte är väl frågan felställd heller. Må vara att det finns rostfria specialkvaliteter som har högre E-modul än stål men upplever man att stållinor känns stummare än rostfria dito(av samma dimension) är en av orsakerna den högre E-modulen.
Skillnaden mellan "normalt" rostfritt och stål är ca: 10% och det känns när man flyger. Kanske spelar också antalet kardeler och tvinning roll men däri har jag föga insikt.
God Jul till alla och hoppas er lutfisk har en angenäm E-modul! (Själv missar jag denna men hoppas på lokala varianter här på Kap Verde. F-n så svårt att svara härifrån, blir utslängd hela tiden.)
Göran