SLIS Classic Stunt regler

Stunt före 1970
Johan Rasmussen
Inlägg: 276
Blev medlem: 07 mar 2021, 11:41

Re: SLIS Classic Stunt regler

Inlägg av Johan Rasmussen »

Kul!

Det verkar som om en period i stuntens tidiga historia prestandan
mycket handlade om låg vikt och strömlinjeformade kroppar. Därav många kärror utan landningsställ.
Minst en av kärrorna på Outerzone från den tidsperioden har dessutom ett ställ typ "vagga" som ramlar av efter start.
Bedömdes inte start och landning?

Vore kul att läsa reglerna från olika tidsperioder för att förstå bakgrunden till konstruktionerna.
Har nån samlat ihop dem nånstans?

Mvh Rasmus
Användarens profilbild
Michael Palm
Inlägg: 1145
Blev medlem: 07 jan 2015, 00:00
Ort: Lindome

Re: SLIS Classic Stunt regler

Inlägg av Michael Palm »

De flög mycket fortare i början. Sedan kom George med sin Nobler och sa "stunting can be smooth". :)
Om det finns någon sammanställning av reglerna från förr vet jag ej. Kanske om man söker på stunthanger.
Jag förlorar aldrig, antingen vinner jag, eller så lär jag mig!
Användarens profilbild
Michael Palm
Inlägg: 1145
Blev medlem: 07 jan 2015, 00:00
Ort: Lindome

Re: SLIS Classic Stunt regler

Inlägg av Michael Palm »

Vi får ha en diskussion om självbyggarregeln. Om man har ett gammalt flygplan man ej byggt själv men renoverat, slitit av klädsel och klätt ny, slipat och målat och reparerat. Hur skall vi förhålla oss till detta?
Jag förlorar aldrig, antingen vinner jag, eller så lär jag mig!
Användarens profilbild
Niklas_L
Inlägg: 431
Blev medlem: 07 jan 2015, 18:32

Re: SLIS Classic Stunt regler

Inlägg av Niklas_L »

Min åsikt är att detta borde kunna rymmas inom reglerna. Rimligen handlar det om ett begränsat antal.
Det borde också i så fall medge att man kan tävla med en ARC/ARF-modell om man själv gjort finisharbetet.
Affe Lindholm
Inlägg: 96
Blev medlem: 20 jan 2015, 14:03
Ort: Ekenäs Finland

Re: SLIS Classic Stunt regler

Inlägg av Affe Lindholm »

hej från Finland Jag har ingenting med era classic regler att göra men jag tycker att man inte skall ta det så noga.Arf färdigbyggt med klädsel från fabriken bör inte få påäng för utseende. Hälsningar Affe
Användarens profilbild
Michael Palm
Inlägg: 1145
Blev medlem: 07 jan 2015, 00:00
Ort: Lindome

Re: SLIS Classic Stunt regler

Inlägg av Michael Palm »

Jag håller med både Niklas och Alf. Arf/Arc med egen finish=poäng. Arf/Arc med fabriksklädsel=inga poäng. Renoverad omklädd ej egenbyggd=poäng
Jag förlorar aldrig, antingen vinner jag, eller så lär jag mig!
Ove A
Inlägg: 31
Blev medlem: 20 apr 2016, 16:12

Re: SLIS Classic Stunt regler

Inlägg av Ove A »

Classic Stunt i två klasser.
Dela in i Classic Original och Classic Open.

Original: är utan några synliga avvikelser. Motorkåpan kan behöva ändras för att fungera med ljuddämpare som man skall använda.
Poäng för modellens utseende kan bara fungera i original klassen.

Open: inte byggt modellen själv, ARF, elmotor, inte sprygelbyggd vinge, och det som är i listan på minuspoäng.
Principen när det inte liknar originalet, och avviker från de regler som var tidigare.

Samma flygprogram men skilda resultatlistor, samma åldersgräns, inte använda minuspoäng, kan göra det enklare.
Kanske kan locka fler att deltaga med modeller från den tiden.
Skriv svar