Minispeed
- Streamerhook
- Inlägg: 2524
- Blev medlem: 10 feb 2015, 18:18
Re: Minispeed
Nu har jag hittat ett par gamla resultat.
Vid Hösttävlingen i Stockholm 1977 flög Uffe Nygren 155 km/h med sin 1 cc-speed (dvs med Cox Tee Dee)
Vid Oxelöpokalen samma år flög Anders Appring 160 km/h. Här var det hela 5 st piloter som deltog i 1 cc-klassen. Alla flög med Cox Tee Dee
Tittar man på vår rekordlista i dagens Minispeed har ingen ännu flugit med en Cox Tee Dee. Rekordet ligger på 125 km/h vilket är det värde vi satte som utgångspunkt när de nya reglerna infördes.
I Danmark är rekordet för Cox Tee Dee 142 km/h.
Inbjuder inte detta till att bygga en Minispeed och utrusta den med en Cox Tee Dee (0.51 antar jag då den borde vara snabbare än en 0.49)? Här finns ju klart något att jobba med.....
Vid Hösttävlingen i Stockholm 1977 flög Uffe Nygren 155 km/h med sin 1 cc-speed (dvs med Cox Tee Dee)
Vid Oxelöpokalen samma år flög Anders Appring 160 km/h. Här var det hela 5 st piloter som deltog i 1 cc-klassen. Alla flög med Cox Tee Dee
Tittar man på vår rekordlista i dagens Minispeed har ingen ännu flugit med en Cox Tee Dee. Rekordet ligger på 125 km/h vilket är det värde vi satte som utgångspunkt när de nya reglerna infördes.
I Danmark är rekordet för Cox Tee Dee 142 km/h.
Inbjuder inte detta till att bygga en Minispeed och utrusta den med en Cox Tee Dee (0.51 antar jag då den borde vara snabbare än en 0.49)? Här finns ju klart något att jobba med.....
Re: Minispeed
Något att titta på och ta efter!
- Bilagor
-
- 1003405_212864845573032_1819506153_n.jpg (41.86 KiB) Visad 22460 gånger
-
- 10767_212864828906367_897075526_n.jpg (37.66 KiB) Visad 22460 gånger
Re: Minispeed
Troligt från Palermo, Pietro Botti!
-
- Inlägg: 90
- Blev medlem: 19 jan 2015, 22:57
- Ort: Borås
Re: Minispeed
Ja men alltså,
Skall ge mig på detta med minispeed eftersom jag hittade en härva med 0,25 mm pianotråd hemma.
Jag bygger enligt den utmärkta publikationen LINA nr 2-2017.
Jag har börjat med en vinge och tagit ett hål som är 30,0 mm .
Skurit enligt bilderna och har bestämt mig att fälla in rör i vingen för de ynkliga trådarna.
Rören är av naturfärgad PEEK (PolyEterEterKeton för den som inte visste - ett material som är helt inert och tåligt som rostfritt stål.) med 1,59 mm ytterdiameter och 0.040" innerdia. (1,02 mm).
Då kommer det spännande att tillverka ett runt ok. Tycker det känns vanskligt att ha både trumma och skål i aluminium. Skall se om jag hittar någon lämplig bit PEEK för att göra ena biten av.
Hälsar Ingvar
Skall ge mig på detta med minispeed eftersom jag hittade en härva med 0,25 mm pianotråd hemma.
Jag bygger enligt den utmärkta publikationen LINA nr 2-2017.
Jag har börjat med en vinge och tagit ett hål som är 30,0 mm .
Skurit enligt bilderna och har bestämt mig att fälla in rör i vingen för de ynkliga trådarna.
Rören är av naturfärgad PEEK (PolyEterEterKeton för den som inte visste - ett material som är helt inert och tåligt som rostfritt stål.) med 1,59 mm ytterdiameter och 0.040" innerdia. (1,02 mm).
Då kommer det spännande att tillverka ett runt ok. Tycker det känns vanskligt att ha både trumma och skål i aluminium. Skall se om jag hittar någon lämplig bit PEEK för att göra ena biten av.
Hälsar Ingvar
-
- Inlägg: 90
- Blev medlem: 19 jan 2015, 22:57
- Ort: Borås
Re: Minispeed
ID-märkning av minispeed modeller.
Jaja - det var detta med att sätta sitt SWE-nummer på minispeedmodellen. Tydligen skall den ha denna märkning om tävlar - enligt regelverket. När jag tar och printar ut SWE-60764 med 27 mm stilhöjd så blir det 20 cm långt. Om man bygger något liknande den som finns i LINA 2-2017 som Ingemar beskriver så får det visst plats - men man får ha SWE- på ena vinghalvan och nuffrorna på andra.
En variant är ju att komprimera SWE-60764 så att detta blir kortare rent fysiskt...
Som synes kan man göra dela alltet som ett kvadratiskt märke med generösa 27 mm texthöjd
En annan klassisk variant är ju annars att placera vingen osymmetriskt, gärna då med stor innervingyta med gott om plats för SWE-nummer. Kanske är detta anledningen att moderna F2A-modeller har kroppen allra längst ut på vingtippen för att få plats med denna nödvändiga uppmärkning. Detta arrangemang har ju dessutom andra fördelar - man behöver ingen tipvikt
Bästa hälsningar // Ingvar
Jaja - det var detta med att sätta sitt SWE-nummer på minispeedmodellen. Tydligen skall den ha denna märkning om tävlar - enligt regelverket. När jag tar och printar ut SWE-60764 med 27 mm stilhöjd så blir det 20 cm långt. Om man bygger något liknande den som finns i LINA 2-2017 som Ingemar beskriver så får det visst plats - men man får ha SWE- på ena vinghalvan och nuffrorna på andra.
En variant är ju att komprimera SWE-60764 så att detta blir kortare rent fysiskt...
Som synes kan man göra dela alltet som ett kvadratiskt märke med generösa 27 mm texthöjd
En annan klassisk variant är ju annars att placera vingen osymmetriskt, gärna då med stor innervingyta med gott om plats för SWE-nummer. Kanske är detta anledningen att moderna F2A-modeller har kroppen allra längst ut på vingtippen för att få plats med denna nödvändiga uppmärkning. Detta arrangemang har ju dessutom andra fördelar - man behöver ingen tipvikt
Bästa hälsningar // Ingvar
Re: Minispeed
Full fart inför World cup även på minispeedfronten.
Bytt motor till en cox black widow i år.
Håller på med intrimmning av motorn nu, har inte provflugit ännu.
Blir spännande att se vad fort det kan gå
Bytt motor till en cox black widow i år.
Håller på med intrimmning av motorn nu, har inte provflugit ännu.
Blir spännande att se vad fort det kan gå
Entusiastisk återanvändande linflygare ,smord i ricinolja som även behärskar trådlöst hjälpligt.
- Streamerhook
- Inlägg: 2524
- Blev medlem: 10 feb 2015, 18:18
Re: Minispeed
Nja Jerker.....
Inte bara för FAI-klasser utan även nationella klasser. Som Semistunt, Minispeed, Slow Combat etc
Inte bara för FAI-klasser utan även nationella klasser. Som Semistunt, Minispeed, Slow Combat etc
-
- Inlägg: 42
- Blev medlem: 24 nov 2020, 20:35