Thunderbird
- Streamerhook
- Inlägg: 2524
- Blev medlem: 10 feb 2015, 18:18
Re: Thunderbird
Så här ser det ut med det ej färdiga stället på plats. Jag tycker det är ett fräckt stuk på hjulkåporna, en bit annorlunda mot vad man brukar se.
-
- Inlägg: 124
- Blev medlem: 07 jan 2015, 18:52
- Ort: Fjärås
Re: Thunderbird
Tuffa hjulkåpor!! Tror dock att det blir ganska mycket luftmotstånd med den den designen.
Livet är för kort för att ha tråkigt!
- Michael Palm
- Inlägg: 1135
- Blev medlem: 07 jan 2015, 00:00
- Ort: Lindome
Re: Thunderbird
Det är bra det, då går det inte så fort neråt i manövrarna.
Jag förlorar aldrig, antingen vinner jag, eller så lär jag mig!
- Streamerhook
- Inlägg: 2524
- Blev medlem: 10 feb 2015, 18:18
Re: Thunderbird
Så här blev stället efter klädsel och skyddslackning
Och så här ser det ut på den nu färdiga modellen
Vikt utan motor är ca 1250 gram vilket väl måste anses som mycket lätt. Vernon ska ha en Thunder Tiger i den (ljuddämparen inköpt hos 3F!!).
Och så här ser det ut på den nu färdiga modellen
Vikt utan motor är ca 1250 gram vilket väl måste anses som mycket lätt. Vernon ska ha en Thunder Tiger i den (ljuddämparen inköpt hos 3F!!).
- Streamerhook
- Inlägg: 2524
- Blev medlem: 10 feb 2015, 18:18
Re: Thunderbird
Korrigering. Vikten är inklusive både modell - motor - dämpare och tank, dvs flygfärdig utan soppa.
- Streamerhook
- Inlägg: 2524
- Blev medlem: 10 feb 2015, 18:18
Re: Thunderbird
Apropå Thunderbird så byggde Erik Huss en sådan redan i slutet av 70-talet. Här är den fångad på foto uppe i Grimsö i ren och vit vintermiljö,
- Michael Palm
- Inlägg: 1135
- Blev medlem: 07 jan 2015, 00:00
- Ort: Lindome
Re: Thunderbird
Ser ju riktigt fin ut för att vara ett Hussbygge
Jag förlorar aldrig, antingen vinner jag, eller så lär jag mig!
- Streamerhook
- Inlägg: 2524
- Blev medlem: 10 feb 2015, 18:18
Re: Thunderbird
Vernon har nu sin modell klar för provflygning. Vikten slutade faktiskt på vettiga 1220 gram, dvs något lättare än vad han först trodde. Ska bli kul att höra vad han tycker om modellens flygegenskaper (när nu vädret kan tillåta en flygning....)
Re: Thunderbird
Redan 1961 byggde jag min T-bird. Såg rätt bra ut men var tyvärr så skev att den flög väldigt dåligt. Nyttig läxa dock!
/Erik
/Erik
Re: Thunderbird
Hej!
Några bilder på mina t-bird. Första byggde jag 1962 med OS Max 35 som inte var någon bra stuntmotor. Nästa var en ny kropp men vingen från den första men nu med FOX 40 RC. Utseende liknande Bob Palmers tidigare T-bird. Denna satte jag ner i 90 graders vinkel i betongen på Brommafältet 1964
vid min första tävling. Mopeden i bakgrunden var den jag och modellen transporterades ut till fältet med. Ljuddämpare användes inte på den tiden.
Ove A
Några bilder på mina t-bird. Första byggde jag 1962 med OS Max 35 som inte var någon bra stuntmotor. Nästa var en ny kropp men vingen från den första men nu med FOX 40 RC. Utseende liknande Bob Palmers tidigare T-bird. Denna satte jag ner i 90 graders vinkel i betongen på Brommafältet 1964
vid min första tävling. Mopeden i bakgrunden var den jag och modellen transporterades ut till fältet med. Ljuddämpare användes inte på den tiden.
Ove A
- Bilagor
-
- Thunderbird äldre utseende (1).jpg (212.66 KiB) Visad 14582 gånger
-
- Thunderbird .jpg (253.95 KiB) Visad 14582 gånger