C 22
Re: C 22
Väldigt proffsig gångjärnslösning! Som vanligt blir jag imponerad och inspirerad av dina byggkunskaper!
Jag har funderat lite på en annan fråga men som ligger mycket nära i detta ämne;
Hur många gångjärn behöver man egentligen fästa rodren med och var är den optimala placeringen av gångjärnen?
Man kan se modeller med allt ifrån 3-6 (eller fler) gångjärn/flaps. Några har också de två gångjärnen närmast tippen placerade alldeles intill varandra. Jag gissar att anledningen är för att belastningen på rodren ute vid tippen är extra hög men frågan är om det verkligen behövs?
Jag själv har valt att skippa detta på mina senaste modeller utan att märka någon skillnad.
Hur ska man tänka när det gäller gångjärnet närmast hornet?
På många modeller kan man se att gångjärnet sitter i mycket nära anslutning till hornet men är det verkligen nödvändigt?
Borde man inte kunna se på hornet som ett gångjärn i sig själv?
I så fall skulle man eventuellt kunna spara in på ett gångjärn?
Jag har funderat lite på en annan fråga men som ligger mycket nära i detta ämne;
Hur många gångjärn behöver man egentligen fästa rodren med och var är den optimala placeringen av gångjärnen?
Man kan se modeller med allt ifrån 3-6 (eller fler) gångjärn/flaps. Några har också de två gångjärnen närmast tippen placerade alldeles intill varandra. Jag gissar att anledningen är för att belastningen på rodren ute vid tippen är extra hög men frågan är om det verkligen behövs?
Jag själv har valt att skippa detta på mina senaste modeller utan att märka någon skillnad.
Hur ska man tänka när det gäller gångjärnet närmast hornet?
På många modeller kan man se att gångjärnet sitter i mycket nära anslutning till hornet men är det verkligen nödvändigt?
Borde man inte kunna se på hornet som ett gångjärn i sig själv?
I så fall skulle man eventuellt kunna spara in på ett gångjärn?
-
- Inlägg: 252
- Blev medlem: 14 jan 2015, 21:22
Re: C 22
Tack för omdömet! Men var inte alltför imponerad, ingen vet slutresultatet än!
Öststatskärrorna har ju mestadels bara 3 gångjärn på varje flap och 2 på varje höjdroder.
Det räcker tydligen, men så är deras roder(o allting annat) mycket styva och gångjärnen relativt
kraftiga. På min LA-4 sitter första gångjärnet c:a 15 mm från horndelen som sticker in i rodret.
Hornen har rejäl frigång i kroppen och styrs i rätt läge av slitsen i rodren. Alltså är det gångjärnen som får ta smällen.
Vi som bygger "solida modeller" låter ju hornet ta belastningen genom att det är fastlimmat mot bakkanterna.
Vem vet vilket som håller längst? Den som har ett par hundra starter med en öst-kärra kan kanske ge besked
om glapp har uppstått?
Vi får se hur det går med min lösning som i princip är som LA men med fast monterat horn. ( Hornet är inte fastlimmat
i rodren utan sticks in i ett rör så att hornet kan röra sig en liten aning om allt inte skulle ligga helt perfekt på en linje.)
Vad beträffar ett gångjärn längst ut på flapsen, tja, där är ju flapsen väldigt smala så det räcker väl med ett!
Två gångjärn pallar väl bättre för vibrationer, kanske...
Roderspalterna på min LA är förresten en knapp millimeter, inte speciellt tajt men det duger tydligen.
Ju färre gångjärn desto lättare är det att montera ihop kärran!
Dessutom är runda hål lättare att göra än fyrkantiga eller slitsar. Om man inte "bygger in" slitsarna förstås.
Öststatskärrorna har ju mestadels bara 3 gångjärn på varje flap och 2 på varje höjdroder.
Det räcker tydligen, men så är deras roder(o allting annat) mycket styva och gångjärnen relativt
kraftiga. På min LA-4 sitter första gångjärnet c:a 15 mm från horndelen som sticker in i rodret.
Hornen har rejäl frigång i kroppen och styrs i rätt läge av slitsen i rodren. Alltså är det gångjärnen som får ta smällen.
Vi som bygger "solida modeller" låter ju hornet ta belastningen genom att det är fastlimmat mot bakkanterna.
Vem vet vilket som håller längst? Den som har ett par hundra starter med en öst-kärra kan kanske ge besked
om glapp har uppstått?
Vi får se hur det går med min lösning som i princip är som LA men med fast monterat horn. ( Hornet är inte fastlimmat
i rodren utan sticks in i ett rör så att hornet kan röra sig en liten aning om allt inte skulle ligga helt perfekt på en linje.)
Vad beträffar ett gångjärn längst ut på flapsen, tja, där är ju flapsen väldigt smala så det räcker väl med ett!
Två gångjärn pallar väl bättre för vibrationer, kanske...
Roderspalterna på min LA är förresten en knapp millimeter, inte speciellt tajt men det duger tydligen.
Ju färre gångjärn desto lättare är det att montera ihop kärran!
Dessutom är runda hål lättare att göra än fyrkantiga eller slitsar. Om man inte "bygger in" slitsarna förstås.
Re: C 22
Du är allt för blygsam Lars! Jag tackar för dina kloka svar!
Det ska bli väldigt intressant att följa fortsättningen på ditt bygge!
Hur lång tid tog det för dig att tillverka de tio gångjärnen? Vad väger dom?
Idag fick jag av en slump ytterligare svar på mina funderingar.
Jag tittade igenom mina olika stunt-ritningar för att jämföra vingprofilernas tjocklek.
Modellerna som jämfördes var; Thunderbolt, Trivial Pursuit, Thunder Gazer, 5 olika Randy Smith modeller och Max Bee.
Min idé är att sätta en vinge vars tjocklek ligger mellan TP och TG i nästa modell och vingen till Max Bee visade sig uppfylla detta. När jag tittade närmare på ritningen till Max Bee blev frågorna kring horn och gångjärn besvarade!
Se den bifogade skärmdumpen!
Det ska bli väldigt intressant att följa fortsättningen på ditt bygge!
Hur lång tid tog det för dig att tillverka de tio gångjärnen? Vad väger dom?
Idag fick jag av en slump ytterligare svar på mina funderingar.
Jag tittade igenom mina olika stunt-ritningar för att jämföra vingprofilernas tjocklek.
Modellerna som jämfördes var; Thunderbolt, Trivial Pursuit, Thunder Gazer, 5 olika Randy Smith modeller och Max Bee.
Min idé är att sätta en vinge vars tjocklek ligger mellan TP och TG i nästa modell och vingen till Max Bee visade sig uppfylla detta. När jag tittade närmare på ritningen till Max Bee blev frågorna kring horn och gångjärn besvarade!
Se den bifogade skärmdumpen!
- Bilagor
-
- Max_Bee_gångjärnsplacering.jpg (408.88 KiB) Visad 8889 gånger
-
- Inlägg: 252
- Blev medlem: 14 jan 2015, 21:22
Re: C 22
Det tog väl en halvtimme kanske eftersom jag hade en 10 mm dia stång
som skulle svarvas ner. Får man fatt i rätt dia går det väl på halva tiden! (Kan tänkas att
det är bättre att börja med tjockare material än 6 mm, inte säkert att 6 mm dia
är spikrakt . Men det kan ju vara skönt att slippa ha bry med svarvning. Så lite arbete som möjligt!)
Plus en kvart för att tillverka borrmallen. Vikten för 10 st blev c:a 15 g inkl mässingsrören.
som skulle svarvas ner. Får man fatt i rätt dia går det väl på halva tiden! (Kan tänkas att
det är bättre att börja med tjockare material än 6 mm, inte säkert att 6 mm dia
är spikrakt . Men det kan ju vara skönt att slippa ha bry med svarvning. Så lite arbete som möjligt!)
Plus en kvart för att tillverka borrmallen. Vikten för 10 st blev c:a 15 g inkl mässingsrören.
-
- Inlägg: 252
- Blev medlem: 14 jan 2015, 21:22
Re: C 22
Mera från stab-bygget. (Varför kommer bilderna alltid i fel ordning? Börja nerifrån!)
- Bilagor
-
- Bara att stoppa pinnarna i hålen och sedan flippa fram och tillbaka tills man är nöjd. Smart va? Slippapper 80 till att börja med, sedan kan man byta till finare om man vill. Eller finputsa utanför jiggen lite försiktigt.
- IMG_1071 (Mobile).JPG (39.07 KiB) Visad 8803 gånger
-
- Putsjigg för rodrets framkant. Glappfri passning i hålen ska det vara.
- IMG_1070 (Mobile).JPG (36.67 KiB) Visad 8803 gånger
-
- IMG_1069 (Mobile).JPG (52.33 KiB) Visad 8803 gånger
-
- Klart för hopfogning.
- IMG_1067 (Mobile).JPG (52.13 KiB) Visad 8803 gånger
-
- Riktpinne måste till annars blir det garanterat snett.
- IMG_1065 (Mobile).JPG (56.68 KiB) Visad 8803 gånger
-
- Inlägg: 252
- Blev medlem: 14 jan 2015, 21:22
Re: C 22
En bild till som inte fick plats i förra inlägget.
- Bilagor
-
- Hyfsat resultat, ska finputsas senare.
- IMG_1072 (Mobile).JPG (29.68 KiB) Visad 8803 gånger
-
- Inlägg: 252
- Blev medlem: 14 jan 2015, 21:22
Re: C 22
Då var det färdigt. Bästa flaps/höjdrodren hittills för min del!
Mycket pillande och en del huvudvärk, men nu blir slutinstallationen en barnlek!
Lugnt och stressfritt och inget lim på fel ställen samt minimal friktion.
Mycket pillande och en del huvudvärk, men nu blir slutinstallationen en barnlek!
Lugnt och stressfritt och inget lim på fel ställen samt minimal friktion.