SLIS Classic Stunt regler
Postat: 10 feb 2022, 23:04
Denna tråden är om Classic stuntreglerna. De finns ju i grundtråden men de har försvunnit långt ner, så jag tycker vi skall ha en egen tråd där de står, så de är lätta att hitta. Går det att nåla fast dem överst i denna tråd Staffan?
Nu har den egenutnämnda regel-kommittén (Micke, Nicke och Icke) satt ihop ett regelförslag för Classic.
Här är det:
Svenska regler för Classic Stunt
Syfte
Dessa regler gäller för klassen Classic Stunt där enbart modeller och motorer enligt nedan får användas. Observera att dessa regler enbart innehåller skillnaderna jämfört med de internationella F2B-reglerna.
Modell
Enbart modeller som publicerats eller funnits i byggsats före 1 januari 1970 får användas. Se nästa paragraf för undantag. Modellen ska följa originalritningen och får inte i större omfattning skilja från denna. Vid anmodan ska piloten kunna styrka modellens historia. Modeller som enligt domarnas åsikt inte uppfyller kraven får inte delta.
Undantag från modellkravet
Modeller som publicerats eller funnits som byggsats före 1 januari 1980 kan medges dispens från föregående paragraf. De måste dock finnas med på undantagslistan (se nedan). För att få med en modell på denna lista måste den föreslås och bli godkänd.
Motor
Valfri motor upp till 10 cc (.60) får användas inklusive elmotor. Modeller på undantagslistan får ha en maximal motorstorlek på 6,5 cc (.40). Originalmotorer från ”tiden” utan ljuddämpare behöver inte förses med sådana. Undantag är dock om det fält man använder vid tävlingen har specifika buller- eller ljuddämparkrav. Då måste fältreglerna följas.
Linlängd och diameter
Enligt F2B-reglerna.
Säkerhet
Handlovsrem är obligatorisk. Provdragning enligt F2B-reglerna.
Flygprogram
Flygprogrammet ska följa F2B-programmet inklusive koefficienter.
Domare
Man ska eftersträva att tävlingen döms av en domarpanel om minst 2 personer. Om domare inte finns att tillgå ska de tävlande hjälpa till att döma (i ett roterande schema så att alla piloter är med och dömer).
Antal flygningar
Normalt ska tävlingen flygas med 3 omgångar. Tävlingsledning och de tävlande kan också, före tävlingens start, komma överens om att bara flyga 2 omgångar.
Resultat
Om man flyger 3 omgångar ska summan av de två bästa räknas. Om man flyger 2 omgångar ska den bästa flygningen räknas. Poäng utdelade för elegans och överensstämmelse adderas till resultatet varefter detta divideras med antalet domare och avrundas uppåt till närmaste heltal.
Concouers d’Elegance
Domare och tävlande ska rösta fram tävlingens snyggaste modell. De som deltar i röstningen ska ge poäng till de 3 modeller de anser vackrast enligt skalan 10-5-1 poäng. Alla modeller som deltar i tävlingen rankas enligt röstningsresultatet och plats 1-10 får poäng i en omvänd skala enligt 100-90-80-70… ner till 10. Vid färre än 10 deltagare används samma skala utgående ifrån 100. Dessa poäng adderas till slutpoängen.
Överensstämmelse med original
Varje tävlande får från början 100 poäng. Sedan görs avdrag enligt följande lista:
-10 Icke tidstypisk motor för modellen
-30 Avvikelser i byggmått, t ex förstorad stabilisator
-20 Plastklädsel
-20 Elmotor
-10 Plankad vinge (med eller utan foam) där originalet har sprygelvinge
-10 Modellen är på undantagslistan
Dessa poäng adderas till slutpoängen.
Undantagslista
Nedanstående modeller är tillåtna att användas i Classic Stunt
SIG Akrobat publicerad 1971
SIG Super Chipmunk publicerad 1973
Semo Thunderbird 2. Kom ut 1972.
Version 1. 2020-10-10
Nu har den egenutnämnda regel-kommittén (Micke, Nicke och Icke) satt ihop ett regelförslag för Classic.
Här är det:
Svenska regler för Classic Stunt
Syfte
Dessa regler gäller för klassen Classic Stunt där enbart modeller och motorer enligt nedan får användas. Observera att dessa regler enbart innehåller skillnaderna jämfört med de internationella F2B-reglerna.
Modell
Enbart modeller som publicerats eller funnits i byggsats före 1 januari 1970 får användas. Se nästa paragraf för undantag. Modellen ska följa originalritningen och får inte i större omfattning skilja från denna. Vid anmodan ska piloten kunna styrka modellens historia. Modeller som enligt domarnas åsikt inte uppfyller kraven får inte delta.
Undantag från modellkravet
Modeller som publicerats eller funnits som byggsats före 1 januari 1980 kan medges dispens från föregående paragraf. De måste dock finnas med på undantagslistan (se nedan). För att få med en modell på denna lista måste den föreslås och bli godkänd.
Motor
Valfri motor upp till 10 cc (.60) får användas inklusive elmotor. Modeller på undantagslistan får ha en maximal motorstorlek på 6,5 cc (.40). Originalmotorer från ”tiden” utan ljuddämpare behöver inte förses med sådana. Undantag är dock om det fält man använder vid tävlingen har specifika buller- eller ljuddämparkrav. Då måste fältreglerna följas.
Linlängd och diameter
Enligt F2B-reglerna.
Säkerhet
Handlovsrem är obligatorisk. Provdragning enligt F2B-reglerna.
Flygprogram
Flygprogrammet ska följa F2B-programmet inklusive koefficienter.
Domare
Man ska eftersträva att tävlingen döms av en domarpanel om minst 2 personer. Om domare inte finns att tillgå ska de tävlande hjälpa till att döma (i ett roterande schema så att alla piloter är med och dömer).
Antal flygningar
Normalt ska tävlingen flygas med 3 omgångar. Tävlingsledning och de tävlande kan också, före tävlingens start, komma överens om att bara flyga 2 omgångar.
Resultat
Om man flyger 3 omgångar ska summan av de två bästa räknas. Om man flyger 2 omgångar ska den bästa flygningen räknas. Poäng utdelade för elegans och överensstämmelse adderas till resultatet varefter detta divideras med antalet domare och avrundas uppåt till närmaste heltal.
Concouers d’Elegance
Domare och tävlande ska rösta fram tävlingens snyggaste modell. De som deltar i röstningen ska ge poäng till de 3 modeller de anser vackrast enligt skalan 10-5-1 poäng. Alla modeller som deltar i tävlingen rankas enligt röstningsresultatet och plats 1-10 får poäng i en omvänd skala enligt 100-90-80-70… ner till 10. Vid färre än 10 deltagare används samma skala utgående ifrån 100. Dessa poäng adderas till slutpoängen.
Överensstämmelse med original
Varje tävlande får från början 100 poäng. Sedan görs avdrag enligt följande lista:
-10 Icke tidstypisk motor för modellen
-30 Avvikelser i byggmått, t ex förstorad stabilisator
-20 Plastklädsel
-20 Elmotor
-10 Plankad vinge (med eller utan foam) där originalet har sprygelvinge
-10 Modellen är på undantagslistan
Dessa poäng adderas till slutpoängen.
Undantagslista
Nedanstående modeller är tillåtna att användas i Classic Stunt
SIG Akrobat publicerad 1971
SIG Super Chipmunk publicerad 1973
Semo Thunderbird 2. Kom ut 1972.
Version 1. 2020-10-10