Byggtråd ’Linus’
Postat: 24 jul 2022, 14:26
Hej på Er!
Efter att ha gjort flera försök under 5 års tid att återvända till linflyget så gör jag nu ett nytt försök. De tidigare försöken har grusats av undermånliga ARF:er med stora skevheter vilket har fått mig att tröttna. Denna gången bygger jag mig en modell istället så jag får kontroll över skevheterna ). Jag gissar att ’Linus’ är bekant för många här, men för den som inte känner till den så är det en flapsförsedd profilmodell för .19-.35 motorer som SMFF tog fram nångång under senare delen av 80-talet. Jag har bestämt mig för att göra så få avsteg från ritningen som möjligt för att hålla de enkelt, men följande förändringar har jag tänkt:
Utledare i wire istället för pianotråd.
Duralställ istället för pianotrådsställ.
Stötstång till höjdroder i kolfiber.
Sporrställ med hjul.
Flapshorn i pianotråd istället för furulist+plasthorn. Det gör att jag kan montera flapsen på normalt sätt efter vingen monterats och att jag inte behöver splitta kroppen.
Turligt nog så har jag en helt ny OS25 LA, moddad med baklock i metall och nålen vid venturiet, istället för den hiskeliga originalkonstruktionen i plast. Hittade även en helt ny 3oz uniflow-tank samt helt oanvända 16m RTF linor från Tom Morris. Tänk vad man samlar på sig.
Hälsningar
Andreas
Efter att ha gjort flera försök under 5 års tid att återvända till linflyget så gör jag nu ett nytt försök. De tidigare försöken har grusats av undermånliga ARF:er med stora skevheter vilket har fått mig att tröttna. Denna gången bygger jag mig en modell istället så jag får kontroll över skevheterna ). Jag gissar att ’Linus’ är bekant för många här, men för den som inte känner till den så är det en flapsförsedd profilmodell för .19-.35 motorer som SMFF tog fram nångång under senare delen av 80-talet. Jag har bestämt mig för att göra så få avsteg från ritningen som möjligt för att hålla de enkelt, men följande förändringar har jag tänkt:
Utledare i wire istället för pianotråd.
Duralställ istället för pianotrådsställ.
Stötstång till höjdroder i kolfiber.
Sporrställ med hjul.
Flapshorn i pianotråd istället för furulist+plasthorn. Det gör att jag kan montera flapsen på normalt sätt efter vingen monterats och att jag inte behöver splitta kroppen.
Turligt nog så har jag en helt ny OS25 LA, moddad med baklock i metall och nålen vid venturiet, istället för den hiskeliga originalkonstruktionen i plast. Hittade även en helt ny 3oz uniflow-tank samt helt oanvända 16m RTF linor från Tom Morris. Tänk vad man samlar på sig.
Hälsningar
Andreas