Thunder Gazer och Max Bee i en skön combo
-
- Inlägg: 42
- Blev medlem: 24 nov 2020, 20:35
Re: Thunder Gazer och Max Bee i en skön combo
Hej Niklas
Kolfiberfrågor:
Hur tjockt är landningsstället?
Ytterdiameter på stötstången?
Snyggt bygge du gör
/cjo
Kolfiberfrågor:
Hur tjockt är landningsstället?
Ytterdiameter på stötstången?
Snyggt bygge du gör
/cjo
Re: Thunder Gazer och Max Bee i en skön combo
Tack Christian,
Om jag har förstått din fråga rätt så är landningsstället 3,8 mm tjockt. Ytterdiametern på stötstängerna är 4 mm. Idag har vinge, stabbe och rodren fått ett lager dope. Snart dags för klädsel med SIG Silkspan.
Landningsstället har bantats ner på bredden och väger nu 37 gram (Innan slipning - 45,5 gram).
Första hjulkåpan är på plats och förhoppningsvis har jag lyckats montera den andra imorgon.
Metoden jag använder finns att finna i Lina nr 2 2006: http://slis.org/_Media/2006_lina_2.pdf Kroppen är nu itusågad och förberedd för limning på vingen.
Om jag har förstått din fråga rätt så är landningsstället 3,8 mm tjockt. Ytterdiametern på stötstängerna är 4 mm. Idag har vinge, stabbe och rodren fått ett lager dope. Snart dags för klädsel med SIG Silkspan.
Landningsstället har bantats ner på bredden och väger nu 37 gram (Innan slipning - 45,5 gram).
Första hjulkåpan är på plats och förhoppningsvis har jag lyckats montera den andra imorgon.
Metoden jag använder finns att finna i Lina nr 2 2006: http://slis.org/_Media/2006_lina_2.pdf Kroppen är nu itusågad och förberedd för limning på vingen.
-
- Inlägg: 274
- Blev medlem: 07 mar 2021, 11:41
Re: Thunder Gazer och Max Bee i en skön combo
Varför inte justerbart? Enda sättet att verkligen utröna effekten på just ett specifikt exemplar. På profilkkropp är det ju lätt. Men inte sett det på en riktig kropp. Kanske en cool utmaning? -Ras
Re: Thunder Gazer och Max Bee i en skön combo
Hej Johan!
Nu blir jag nyfiken! Vad menar du att jag borde göra justerbart på modellen?
Är det landningsstället som du syftar på?
Nu blir jag nyfiken! Vad menar du att jag borde göra justerbart på modellen?
Är det landningsstället som du syftar på?
- göran-olsson
- Inlägg: 103
- Blev medlem: 30 jan 2018, 18:50
- Ort: Täby
- Kontakt:
Re: Thunder Gazer och Max Bee i en skön combo
Låt mig gissa att han menar utåtriktningen av motorn. Jag hör inte till de troende när det gäller fördelarna med detta.
Re: Thunder Gazer och Max Bee i en skön combo
Så klart menar Johan motorn! Tack Göran!
Det finns olika åsikter huruvida om utåtriktning av motorn är bra eller inte bland oss stuntflygare.
Båda två fungerar och det är som vanligt för- och nackdelar med båda. Jag har som sagt provat båda och upplever att jag har märkbart bättre linsträckning över 45-grader med utåtriktad motor vilket ger lite extra marginal när det blåser.
Mitt val att fästa motorn i två aluminiumplattor som sedan skruvas i modellen ger mig möjlighet att ändra vinkeln i efterhand genom att borra upp hålen lite i plattorna om så skulle behövas. Jag har tidigare använt ett klämfäste men jag upplevde att det var lite svårare att hitta tillbaka till samma vinkel på motorn vid i och urtagning.
Det finns olika åsikter huruvida om utåtriktning av motorn är bra eller inte bland oss stuntflygare.
Båda två fungerar och det är som vanligt för- och nackdelar med båda. Jag har som sagt provat båda och upplever att jag har märkbart bättre linsträckning över 45-grader med utåtriktad motor vilket ger lite extra marginal när det blåser.
Mitt val att fästa motorn i två aluminiumplattor som sedan skruvas i modellen ger mig möjlighet att ändra vinkeln i efterhand genom att borra upp hålen lite i plattorna om så skulle behövas. Jag har tidigare använt ett klämfäste men jag upplevde att det var lite svårare att hitta tillbaka till samma vinkel på motorn vid i och urtagning.
- Bilagor
-
- Motorfästet.jpeg (257.42 KiB) Visad 4158 gånger
Re: Thunder Gazer och Max Bee i en skön combo
Byggrapport söndag 19 februari
Under veckan som gått har jag strukit på Randolph Butyrate Dope i omgångar på vingen, stabben, flaps och höjdroder. Nu i helgen har allting klätts med SIG Silkspan. Under tiden jag väntat på att lacken ska torka så har jag fixat lite småsaker som t ex att tillverka tankanslutningen. Till detta använde jag som vanligt en bit mässingsplåt och ø 3,2 mm mässingsrör som löds samman. Den här byggmetoden har jag lärt mig genom att snegla på Staffans modeller.
Passade också på att kapa av botten på kakformen. Ovandelen av kakformen ska så småningom bli nosring på kärran - tack Erik Björnwall för den smarta idén! Tradera är en bra källa där man kan hitta denna typ av kakform för den som vill prova konstruktionen.
Nästa stora steg i bygget blir att limma ihop vingen och stabben med kroppen.
Under veckan som gått har jag strukit på Randolph Butyrate Dope i omgångar på vingen, stabben, flaps och höjdroder. Nu i helgen har allting klätts med SIG Silkspan. Under tiden jag väntat på att lacken ska torka så har jag fixat lite småsaker som t ex att tillverka tankanslutningen. Till detta använde jag som vanligt en bit mässingsplåt och ø 3,2 mm mässingsrör som löds samman. Den här byggmetoden har jag lärt mig genom att snegla på Staffans modeller.
Passade också på att kapa av botten på kakformen. Ovandelen av kakformen ska så småningom bli nosring på kärran - tack Erik Björnwall för den smarta idén! Tradera är en bra källa där man kan hitta denna typ av kakform för den som vill prova konstruktionen.
Nästa stora steg i bygget blir att limma ihop vingen och stabben med kroppen.
Re: Thunder Gazer och Max Bee i en skön combo
Erik "kakformen" Björnwall får tacka för en fantastisk bygganvisning på nätet. Följer man den kan vem som helst bygga en tävlingsduglig stuntkärra!
Re: Thunder Gazer och Max Bee i en skön combo
Byggrapport fredag 23-03-03
Tack för din kommentar Erik! Kul att du följer mitt bygge!
De senaste veckorna har ägnats åt ytbehandling av vinge, stabilisator, flaps och höjdroder.
På förra modellen (min andra Thunder Gazer) provade jag att spreja en porfyllare/primer av egen blandning. Blandningen bestod av färgad dope som blandats med Aero 1 * och thinner.
Man kan använda vilken färgad dope som helst men idealet är förmodligen en neutral grå. I mitt fall råkade jag ha ett par deciliter ljusblå dope över från målningen av GT 40-kärran. Den här gången har jag provat att pensla på min blandning vilket verkar fungera lika bra. Det blir möjligtvis lite mer slipning men slutresultatet blir det samma.
På tal om slipning – Jag kan varmt rekommendera ett slippapper som heter 3M Hookit Flexible Abrasive och finns i flera kornstorlekar från 400 till 1500. Det är egentligen fel att kalla det för slippapper då baksidan verkar vara av någon form av tunt syntetmaterial. Sliparken är mjuka, följsamma och håller länge. De är avsedda både för våt- och torrslipning. Klart det bästa jag provat. Jag får tacka Staffan Ekström som för några år sedan tipsade mig om dessa förträffliga slipark.
På några ställen har jag också använt Hagmans Stålplast. Det fyller lite bättre och är slipbart redan efter någon timma. Nackdelen är att det är tyngre och har en tendens att rinna.
Jag vägde en av höjdroderhalvorna och konstaterade att den ökade med endast 3,5 gram efter att jag lagt på 6 lager dope, klädsel med silkspan samt min egen primerblandning. Det var förvånande lite.
* Aero 1 är ett puder (zinkstearat) som är avsett att användas som porfyllare och saluförs av Randy Smith på Aero Products.
Tack för din kommentar Erik! Kul att du följer mitt bygge!
De senaste veckorna har ägnats åt ytbehandling av vinge, stabilisator, flaps och höjdroder.
På förra modellen (min andra Thunder Gazer) provade jag att spreja en porfyllare/primer av egen blandning. Blandningen bestod av färgad dope som blandats med Aero 1 * och thinner.
Man kan använda vilken färgad dope som helst men idealet är förmodligen en neutral grå. I mitt fall råkade jag ha ett par deciliter ljusblå dope över från målningen av GT 40-kärran. Den här gången har jag provat att pensla på min blandning vilket verkar fungera lika bra. Det blir möjligtvis lite mer slipning men slutresultatet blir det samma.
På tal om slipning – Jag kan varmt rekommendera ett slippapper som heter 3M Hookit Flexible Abrasive och finns i flera kornstorlekar från 400 till 1500. Det är egentligen fel att kalla det för slippapper då baksidan verkar vara av någon form av tunt syntetmaterial. Sliparken är mjuka, följsamma och håller länge. De är avsedda både för våt- och torrslipning. Klart det bästa jag provat. Jag får tacka Staffan Ekström som för några år sedan tipsade mig om dessa förträffliga slipark.
På några ställen har jag också använt Hagmans Stålplast. Det fyller lite bättre och är slipbart redan efter någon timma. Nackdelen är att det är tyngre och har en tendens att rinna.
Jag vägde en av höjdroderhalvorna och konstaterade att den ökade med endast 3,5 gram efter att jag lagt på 6 lager dope, klädsel med silkspan samt min egen primerblandning. Det var förvånande lite.
* Aero 1 är ett puder (zinkstearat) som är avsett att användas som porfyllare och saluförs av Randy Smith på Aero Products.
Re: Thunder Gazer och Max Bee i en skön combo
Byggrapport onsdag 8 mars, Internationella kvinnodagen!
I helgen som gick limmades vingen ihop med kroppen. Det är en hyfsat kritisk del av bygget som behöver bli rakt för att få till en välflygande modell. För att lyckas med detta till 100 procent behövs ett stort och absolut rakt byggbord. Tyvärr har jag inte tillgång till något av detta vilket är ett problem som jag ska försöka lösa i framtiden.
Den här gången hittade jag en hyfsat rak plätt på golvet i ett av rummen inne i bostaden som fick bli underlag. Jag hade ett stort ark papper där jag ritat två vinkelräta linjer i ett kors. På dessa linjer placerades kroppens centrum respektive vingens bakkant. Jag hade några mallar också som hjälpte mig att kontrollera att vingen satt rakt innan limning. Det krävdes lite pyssel och justeringar innan allt punktlimmades med CA-lim. Slutligen limmades vingen med 30-min epoxi utblandad med mikroballonger. Jag passade också på att limma fast plywoodplattorna som håller fast roderoket.
I helgen som gick limmades vingen ihop med kroppen. Det är en hyfsat kritisk del av bygget som behöver bli rakt för att få till en välflygande modell. För att lyckas med detta till 100 procent behövs ett stort och absolut rakt byggbord. Tyvärr har jag inte tillgång till något av detta vilket är ett problem som jag ska försöka lösa i framtiden.
Den här gången hittade jag en hyfsat rak plätt på golvet i ett av rummen inne i bostaden som fick bli underlag. Jag hade ett stort ark papper där jag ritat två vinkelräta linjer i ett kors. På dessa linjer placerades kroppens centrum respektive vingens bakkant. Jag hade några mallar också som hjälpte mig att kontrollera att vingen satt rakt innan limning. Det krävdes lite pyssel och justeringar innan allt punktlimmades med CA-lim. Slutligen limmades vingen med 30-min epoxi utblandad med mikroballonger. Jag passade också på att limma fast plywoodplattorna som håller fast roderoket.