3D-printade motordelar
-
- Inlägg: 276
- Blev medlem: 07 mar 2021, 11:41
Re: 3D-printade motordelar
Kom på att PE ju är testat för glödsoppan då den levereras i PE-flaskor.
Så jag klippte till en PE-bit och la ner i Dieselsoppan för att få med den i listan (är dock bombis på att den funkar)
Så då skall en tabell se ut som följer
Mtrl Diesel Glöd(m Nitro)
PLA OK Mjuknar
PET-G OK Mjuknar
ABS OK Smälter
PA OK OK
PP OK OK
PE OK OK
Så jag klippte till en PE-bit och la ner i Dieselsoppan för att få med den i listan (är dock bombis på att den funkar)
Så då skall en tabell se ut som följer
Mtrl Diesel Glöd(m Nitro)
PLA OK Mjuknar
PET-G OK Mjuknar
ABS OK Smälter
PA OK OK
PP OK OK
PE OK OK
-
- Inlägg: 276
- Blev medlem: 07 mar 2021, 11:41
Re: 3D-printade motordelar
Första prototypen tillverkad.
Och Staffan - du hade rätt ang toleranserna.
Nu lägger jag till ett par detaljer som skall få bukt på passformen och gör ett prov till.
Sen är det dags att köpa in rätt typ av material efter vad kemtesterna utvisar.
Och Staffan - du hade rätt ang toleranserna.
Nu lägger jag till ett par detaljer som skall få bukt på passformen och gör ett prov till.
Sen är det dags att köpa in rätt typ av material efter vad kemtesterna utvisar.
-
- Inlägg: 276
- Blev medlem: 07 mar 2021, 11:41
Re: 3D-printade motordelar
Såhär tänker jag att försöka få bra passning i motorns förgasarhals genom att utnyttja att smala plastrillor faktiskt kan deformeras lagom vid montaget. 2 olika varianter. Printas ikväll.
- Bilagor
-
- Förgasare2.JPG (79.82 KiB) Visad 2786 gånger
-
- Inlägg: 276
- Blev medlem: 07 mar 2021, 11:41
Re: 3D-printade motordelar
Provmontage av de 2 varianterna ovan utföll positivt. De vertikala rillorna enklare att pressa i, vilket var förväntat. Med de horisontella så behövs ingen O-ring. Det är ju en fördel! Så den varianten blir det.
Rillorna kan lätt justeras med en fil vid behov.
Småjusteringar i 2 utföranden görs enligt bild för slutligt montagetest före printning i rätt material.
Rillorna kan lätt justeras med en fil vid behov.
Småjusteringar i 2 utföranden görs enligt bild för slutligt montagetest före printning i rätt material.
-
- Inlägg: 276
- Blev medlem: 07 mar 2021, 11:41
Re: 3D-printade motordelar
Provmontage av de 2 varianterna ovan.
Delen som sticks ner i motorn har typ 0,1mm underdimension med rillorna typ 0,1mm överdimension.
Förgasaren för sexkantsntckel kan tvingas ner med hjälp av nyckeln och väl där roteras och jigglas tills den anpassat sig till motorn. Vilket var tanken och det funkar bra.
Den mer normalt utformade förgasaren anpassas lätt med hjälp av en fin plattfil som försiktigt får rillorna till lämplig lagom passning för att kunna monteras för hand med lätt presspassning.
Nästa steg är att göra en förgasare i PLA (som prototyperna ovan) och testköra i en annan motor med mer normal glödsoppa bara för att kolla funktionen i varm motor.
Och sen tillverka de slutliga exemplaren i det material vi tror bäst passar även hög-nitro-bränslen.
Delen som sticks ner i motorn har typ 0,1mm underdimension med rillorna typ 0,1mm överdimension.
Förgasaren för sexkantsntckel kan tvingas ner med hjälp av nyckeln och väl där roteras och jigglas tills den anpassat sig till motorn. Vilket var tanken och det funkar bra.
Den mer normalt utformade förgasaren anpassas lätt med hjälp av en fin plattfil som försiktigt får rillorna till lämplig lagom passning för att kunna monteras för hand med lätt presspassning.
Nästa steg är att göra en förgasare i PLA (som prototyperna ovan) och testköra i en annan motor med mer normal glödsoppa bara för att kolla funktionen i varm motor.
Och sen tillverka de slutliga exemplaren i det material vi tror bäst passar även hög-nitro-bränslen.
-
- Inlägg: 276
- Blev medlem: 07 mar 2021, 11:41
Re: 3D-printade motordelar
3 prov i ett.
1. Att testköra en förgasare tillverkad i PLA.
2. Att prova montagekonceptet i ännu en motortyp
3. Att flytta ut matarröret till tankens ytterkant (i en profilstuntare), så hela tanken ligger innanför matarröret.
1. Att testköra en förgasare tillverkad i PLA.
2. Att prova montagekonceptet i ännu en motortyp
3. Att flytta ut matarröret till tankens ytterkant (i en profilstuntare), så hela tanken ligger innanför matarröret.
-
- Inlägg: 276
- Blev medlem: 07 mar 2021, 11:41
Re: 3D-printade motordelar
Det blev 3 varianter med lite olika approach att korrigera för den längre vägen för bränsleblandningen att färdas ner mot vevaxelintaget.
Test i morgon
Test i morgon
-
- Inlägg: 276
- Blev medlem: 07 mar 2021, 11:41
Re: 3D-printade motordelar
Flygtest m förlängd förgasare 3D-printad i PLA.
Passformen in i motorn var lite skral. Lite för glapp i 2 av prototyperna men en var precis.
Det visar ju att 3D-printade detaljer har en egen typ av tolerans som man måste tänka på vid design av detaljer. När man svarvar tex en förgasare kan man ju med en micro meter i handen finlira på ett par tusendelar tills man är nöjd. Vid 3D-printning så måste man ta hänsyn till tillverkningstoleranserna
Skall justera till nästa försök så förhasarhalsen är 0,1mm underdimension och tätningsrillorna istället är 0,2mm överdimension.
PLA tål ju inte att vara nedsänkt i 40%-ig Nitrosoppa. Men nu får vi se hur den håller över tid när jag flyger med 5%ig soppa. Nitron lär väl dunsta efter flygningarna så påverkan kanske inte blir så svår.
Den förlängda förhasarhalsen med sopparöret placerat presis i tankens ytterkant fungerade absolut suveränt!
Varvtalet stillastående (12.000 rpm) behölls uppe i planflykt. Hela tanken ut!
I accelerationsfasen vid take off ökade varvtalet något pga att accelerationen pressar bränslet bakåt och snålar ut bränsleblandningen litegrann tills konstant fart uppnås.
I åttan över huvudet ökade varvtalet då tanken i det läget helt och hållet ligger under förgasarröret. Vilket ju är bra just där.
Nu blir det lite paus i utvecklingen och istället flygning några dagar framåt.
Passformen in i motorn var lite skral. Lite för glapp i 2 av prototyperna men en var precis.
Det visar ju att 3D-printade detaljer har en egen typ av tolerans som man måste tänka på vid design av detaljer. När man svarvar tex en förgasare kan man ju med en micro meter i handen finlira på ett par tusendelar tills man är nöjd. Vid 3D-printning så måste man ta hänsyn till tillverkningstoleranserna
Skall justera till nästa försök så förhasarhalsen är 0,1mm underdimension och tätningsrillorna istället är 0,2mm överdimension.
PLA tål ju inte att vara nedsänkt i 40%-ig Nitrosoppa. Men nu får vi se hur den håller över tid när jag flyger med 5%ig soppa. Nitron lär väl dunsta efter flygningarna så påverkan kanske inte blir så svår.
Den förlängda förhasarhalsen med sopparöret placerat presis i tankens ytterkant fungerade absolut suveränt!
Varvtalet stillastående (12.000 rpm) behölls uppe i planflykt. Hela tanken ut!
I accelerationsfasen vid take off ökade varvtalet något pga att accelerationen pressar bränslet bakåt och snålar ut bränsleblandningen litegrann tills konstant fart uppnås.
I åttan över huvudet ökade varvtalet då tanken i det läget helt och hållet ligger under förgasarröret. Vilket ju är bra just där.
Nu blir det lite paus i utvecklingen och istället flygning några dagar framåt.
-
- Inlägg: 276
- Blev medlem: 07 mar 2021, 11:41
Re: 3D-printade motordelar
Som förberedelse för nästa printning så lät jag undersöka baklocket till min OS 25 LA som ju har baklocket gjort i svart plast.
Jag täljde bort en mkt liten flisa som jag lade på en träbit och droppade lite saltsyra på. Plastfragmentet förblev helt opåverkat. Vilket indikerar att det ej är tillverkat av PA (Nylon). I så fall hade fragmentet obönhörligt lösts upp i saltsyran.
Dessutom knastrade det tydligt vid täljandet vilket antyder att det är en inblandning av glasfiber.
Så mest troligt är att det handlar om PP med 30%glas vilket även det är vanligt i formsprutade plastdetaljer.
Just detta material har jag god erfarenhet av yrkesmässigt.
Det tar ej upp fukt/vatten och sväller som Nylon och det tål Nitro. Glasfiber förstärkningen gör det starkare/hårdare.
Troligen är det därför OS valt det materialet.
Så nu har sådant material inhandlats till printern inför nästa tillverkning.
Jag täljde bort en mkt liten flisa som jag lade på en träbit och droppade lite saltsyra på. Plastfragmentet förblev helt opåverkat. Vilket indikerar att det ej är tillverkat av PA (Nylon). I så fall hade fragmentet obönhörligt lösts upp i saltsyran.
Dessutom knastrade det tydligt vid täljandet vilket antyder att det är en inblandning av glasfiber.
Så mest troligt är att det handlar om PP med 30%glas vilket även det är vanligt i formsprutade plastdetaljer.
Just detta material har jag god erfarenhet av yrkesmässigt.
Det tar ej upp fukt/vatten och sväller som Nylon och det tål Nitro. Glasfiber förstärkningen gör det starkare/hårdare.
Troligen är det därför OS valt det materialet.
Så nu har sådant material inhandlats till printern inför nästa tillverkning.
-
- Inlägg: 276
- Blev medlem: 07 mar 2021, 11:41
Re: 3D-printade motordelar
Nope...... PLA tål inte heller 5% Nitro som i Stuntsoppa. Blir mjuk och svampig
attachment=0]IMG_20230420_122919744_copy_800x450.jpg[/attachment].
attachment=0]IMG_20230420_122919744_copy_800x450.jpg[/attachment].
- Bilagor
-
- IMG_20230420_122919744_copy_800x450.jpg (67.66 KiB) Visad 2402 gånger